Jaarverslag 2020

2020! Een jaar om niet snel te vergeten en waarin CORONA de regels dicteerde. Januari begon zo mooi en de commissie stortte zich met enthousiasme op de nieuwe speelkalender met voor het eerst wekelijkse wedstrijden op donderdag, met plannen voor uitjes in april en juni en met een vaste plek in restaurant Roest voor de nazit van de senioren. Een veelbelovende start voor het groeiende aantal deelnemers aan de wedstrijden.

Het was dan ook even slikken toen op 12 maart, tijdens onze vergadering, de mededeling van het bestuur kwam dat alle geplande activiteiten van de vereniging in overleg met het NGF waren stopgezet in verband met de uitbraak van het Covid-19-virus.

Anderhalvemeter

Op 4 juni konden we weer een begin maken met onze wedstrijden. Vanaf die datum werd de anderhalvemeter-discipline onze dagelijkse routine, zowel op de baan tijdens het golfen als ook bij de nazit in restaurant Roest en op het terras.

De spelregels en de spelvormen werden aangepast en corona-proof gemaakt om zo alle fysieke contactmomenten op de golfbaan te vermijden. Voor degenen die de wedstrijden indelen telkens weer een hele klus. Op hun creativiteit werd een nog groter beroep gedaan toen we begin november enig weken en daarna vanaf medio december wedstrijden met tweeballen moesten spelen.

Positief

De deelnemers aan de seniorenwedstrijden stelden zich ondanks alle wijzigingen flexibel op en reageerden positief op de organisatie van de wedstrijden. Wij ontvingen vele complimenten en met name was er waardering voor de prijsuitreiking op 30 juli: alle prijswinnaars van de afgelopen periode waren verzameld in de speciaal hiervoor ingerichte bovenzaal en konden na een korte toespraak van Arie Pitlo hun prijs van de rijkelijk gevulde tafel ophalen. Alles strikt corona-proof.

Feestjes

Alles was anders in 2020, geen feestjes, geen uitje, geen kerstbuffet, zelfs na de zomer geen kletspraatje op het terrein van het clubhuis. Iedereen moest meteen naar huis.

Toch hebben we geprobeerd om bijzondere wedstrijden niet zomaar voorbij te laten gaan.

Hermans’ verslag op rijm van de sinterklaaswedstrijd deed ons even vergeten dat we het dit jaar op de baan zonder Sint en Piet en een gezellige nazit moesten doen. Ruth had die dag de scorekaarten gezellig versierd met stickers en deed dit ook voor de kerstwedstrijd.

De SC was dit jaar mede organisator van de oliebollenwedstrijd. Achttien deelnemers in  tweeballen speelden een 18-holes-wedstrijd en 88 deelnemers in tweeballen een 9-holes- wedstrijd! Ondanks alle beperkingen een geslaagde dag, waarop de goed gevulde knapzak een gewaardeerde vervanger was voor de ‘normale’ jaarlijkse koek-en-zopie.

Jaarcijfers

Gespeelde wedstrijden:

• 18 holes 37 wedstrijden en 1102 deelnemers

•  9  holes 36 wedstrijden en 234 deelnemers

Dit brengt het totaal op 1.336 deelnemers met een gemiddelde van 37 deelnemers per wedstrijd (18 of 9 holes). In 2019 was al een groei van het aantal deelnemers te zien. Deze trend heeft zich in verder doorgezet. Alleen al in het laatste kwartaal 2020 meldden zich 31 nieuwe spelers. In aanmerking genomen dat er door de coronamaatregelen mogelijk een aantal deelnemers maar tijdelijk de weg naar de seniorendag heeft gevonden, is een groei van minimaal 6 à 7% toch zeer aannemelijk.

Uitslagen wedstrijden

De Wintereclectic 2019/2020 en de Zomerserie B konden helaas door alle coronamaatregelen niet worden afgemaakt en de einduitslag is nooit bekendgemaakt. Zomerserie A kon wel worden afgerond.

Wintereclectic-18 holes

Netto score: 1. Teunis Arends, 2. Anton Spierings en 3. Myra Spierings

Bruto score: 1. Myra Spierings, 2. Klaas Andringa en 3. Max Alias

Wintereclectic-9 holes

Netto score: 1. Ruth Peeters, 2. Paul Raasveldt en 3. Rob Weijdemuller

Zomerserie A

18 holes: 1. Chris van Beek, 2. Petra van Blokland em 3. Teunis Arends

9 holes: 1. Wim Appelman, 2. Anton Kievits en 3. Jacques Velmans

Zomerserie B

Meerronden uitslag 18 holes: 1. Ron Sewalt, 2. Teunis Arends en 3. Steven Oosterhof.

Meerronden uitslag 9 holes: Anton Kievits, 2. Wim Appelman en 3. Elly Kievits.

Op 30 juli ontvingen de winnaars van de funwedstrijden die tot die datum waren gespeeld hun gewonnen golfballen. De prijzen voor de overige periode reikt de seniorencommissie op een nog nader te bepalen tijdstip uit.

Het weer

‘Seniorenweer’, een neologisme dat zeer geregeld in de verslagen van de gespeelde wedstrijden voorkwam, beschreef het wisselvallige weertype met regen, wind en ondermaatse temperaturen dat veelvuldig op de donderdagen regeerde. Weinigen lieten zich echter hierdoor weerhouden om deel te nemen aan de wedstrijden.

Bar en boos werd het wel op 13 februari, 5 maart,18 juni en 8 oktober. Op deze dagen moesten we de wedstrijden dan ook afgelasten.

2021

Voor het komende jaar hebben we weer een gevarieerde wedstrijdkalender samengesteld. We zijn er klaar voor en hopen vele trouwe deelnemers weer terug te zien en vele nieuwe leden in onze gezellige kring vast op te nemen. We spreken dan ook de hoop uit dat we snel weer zonder beperkende maatregelen het belangrijkste doel van de seniorencommissie kunnen waarmaken:

Plezier en gezelligheid bij het golfen bevorderen!!

De Seniorencommissie

Arie Pitlo