Jaarverslag 2021

Algemeen

Ook dit jaar werd het golfen bij de Senioren voor een groot gedeelte gedomineerd door de Covid-19-pandemie. Tot en met 16 maart  en de laatste twee wedstrijden van dit jaar mocht er alleen in tweeballen worden gespeeld.

De golfagenda voorzag in verschillende wedstrijdvormen voor 18 of voor 9 holes. In de zomerperiode werden de zogenaamde meerronden-competities gespeeld:

• Zomerserie: vijf beste resultaten op basis van Stableford
  • Seniorenserie: vijf beste resultaten op basis van netto Strokeplay

Daarnaast werden ook de zogenaamde ‘Fun-wedstrijden‘ druk bezocht. In veel gevallen waren hier prijsjes in de vorm van golfballen te winnen voor de beste heren en dames.

Het weer

Een altijd terugkerend item in de verslagen van elke wedstrijddag!

Na een periode van sneeuw in februari, die het golfen onmogelijk maakte, waren de omstandigheden waaronder gespeeld werd op de meeste woensdagen goed. Vanaf april tot het eind van het jaar moesten daarna nog slechts drie wedstrijden worden geannuleerd door overvloedige regen en/of onweer.

Aantallen deelnemers

Dit jaar telden wij in totaal 2403 deelnemers aan golfwedstrijden van de Senioren van GC Bentwoud; daarbij ging het 1507 keer om een 18-holes-wedstrijd en 896 keer om een 9-holes-wedstrijd.

Omdat we in 2021 onze wedstrijden op de woensdag speelden, hebben een aantal ‘vaste deelnemers‘ moeten afhaken. Daartegenover stond dat we in de loop van het jaar steeds meer nieuwe Senioren-leden hebben mogen verwelkomen. Voor alle deelnemers hebben we dit jaar een informatieset samengesteld waarin alles over en rondom de wedstrijden is opgenomen.

Nazit, prijsuitreikingen, Roest

Ook hier was sprake van negatieve gevolgen van de Covid-19-pandemie. Een grote nazit met prijsuitreikingen heeft slechts twee keer plaats kunnen vinden. Zowel de afsluiting van de Zomerserie als van de Seniorenserie kon slechts summier worden gevierd. De inmiddels traditionele Kerstviering met een Kerstbrunch en prijsuitreikingen ging 2021 in het geheel niet door.

Bijdragen per wedstrijd

Dit jaar hebben we een digitale vorm geïntroduceerd voor het per wedstrijd betalen van inschrijfgeld. Hierop is door alle deelnemers enthousiast gereageerd en dit zal worden gecontinueerd.

Uitgaansdag Rijswijk

De uitgaansdag vond plaats op Golfclub Rijswijk. Na een wedstrijd van 18 holes op een prima verzorgde baan genoten de deelnemers van een ruime nazit en een afsluitend diner. Maar ook aan de ‘thuisblijver‘ was gedacht: zij ontvingen van de commissie na hun ronde een drankje en hapje in restaurant Roest.

Uitwisseling met Golfclub Zeegersloot

In het kader van de Nationale Sportweek vond er op 19 september een uitwisseling plaats met leden van Zeegersloot. Zij speelden 18 holes op Bentwoud en wij waren te gast op de golfbaan van Zeegersloot. Gelet het enthousiasme bij beide partijen over dit initiatief wordt er ook in 2022 gekeken of uitwisseling mogelijk is.

Uitslagen van de Meerronden-klassementen

-        Zomerserie Senioren 18 holes

1. Hans Bontekoe
  2. Petra van Blokland
  3. Chris van Beek

-        Seniorenserie Strokeplay 18 holes

1. Guus Zwetsloot
  2. Steven Oosterhof
  3. Jos Buurman

Senioren-kampioen 9 holes              : Wim Appelman

Birdie-klassement                              : Cees Molenaar

Nieuwe klassementen

De Kommer en Kwel klassementen - vernoemd naar de initiatiefnemer van deze classificatie, Ad van der Kommer - zijn dit jaar voor het eerst bijgehouden. Winnaar van deze klassementen is degene die in één jaar de grootste vooruitgang heeft geboekt in zijn/haar ontwikkeling uitgaande van de geboekte resultaten van de gespeelde wedstrijden bij de senioren.

Kommer en Kwel Klassement 2021 Dames : Conny Adams

Kommer en Kwel Klassement 2021 Heren   : Hans Bontekoe

Club van 1000

De speler die in de periode 2021-2022, 1000 Stableford punten of meer scoort, ontvangt een ‘Club-van-1000 Certificaat’. De eerste winnaar wordt verwacht in het eerste kwartaal 2022.

De Seniorencommissie GC Bentwoud:

Petra van Blokland

Herman Middendorp