Jaarverslag seniorencommissie 2019

Periode:  juni tot en met december 2019

Begin juni  was de huidige seniorencommissie een feit. Arie Pitlo, Herman Middendorp, Ruth Peeters en Petra van Blokland namen het stokje over van de eerder die maand voltallig afgetreden commissie.

De reeds bestaande wedstrijdkalender voor 2019 werd overgenomen en met hier en daar wat hulp van leden van andere commissies, kon de eerste wedstrijd op 6 juni plaatsvinden.

Activiteiten

Een keer in de twee weken organiseerde de seniorencommissie op donderdag wedstrijden:

in het zomerseizoen (1 april tot 1 november) vanaf 09.30 uur en in de winter (1 november tot 1 april) vanaf 10.00 uur.

Op alle wedstrijden kon tegen een inleg van 1,50 euro worden ingeschreven voor 18 of 9 holes.

Naast funwedstrijden (non-qualifying) met verschillende wedstrijdvormen werd de zomerserie gespeeld, waarvan het klassement werd bijgehouden.

Na afloop van iedere wedstrijd werden de eerste drie winnaars bekendgemaakt, van zowel de 18- als de 9-holers. Het ‘precisiewerk’, zoals de neary en de tweary, werd steeds beloond met een golfbal.

Het weer

Een warme zomer werd afgewisseld door een natte nazomer en herfst, maar over het algemeen waren de omstandigheden waaronder werd gespeeld prima. Slechts twee keer gooiden de weergoden roet in het eten. Op 26 september moest de wedstrijd worden afgelast wegens enorme regenval, die delen van de baan onbespeelbaar maakte. Dichte mist op 5 december dwong de commissie om de sinterklaaswedstrijd vroegtijdig af te breken.

Deelnemers wedstrijden

In totaal namen van 6 juni t/m 19 december 329 senioren deel aan de gespeelde wedstrijden.

Het groeiende aantal deelnemers aan de wedstrijden op donderdag was mede aanleiding voor onze commissie om het bestuur van Golfclub Bentwoud te verzoeken om in 2020 wekelijks te mogen spelen. Het bestuur ging akkoord.

Speelplan 2020

Voorzitter Arie Pitlo kon na afloop van de sinterklaaswedstrijd bekendmaken dat er vanaf januari 2020 wekelijks een wedstrijd wordt georganiseerd met alle starttijden op één lus. Het speelplan werd de volgende dag aan alle senioren via de mail voorgelegd: uitgangspunt is dat de 18-holers altijd starten op de eerste lus – maximaal 36 deelnemers – en dat de 9-holers instromen op de tweede lus (maximaal 12 deelnemers). Bij een maximaal aantal deelnemers betekent dit dat er op de tweede lus in vierballen wordt gespeeld. Op deze manier komen alle spelers zoveel mogelijk na elkaar binnen en kan iedereen van de nazit genieten.

Uitslag zomerserie 2019

Op donderdag 24 oktober jl werd in een feestelijke omlijsting en na het spelen van een ‘Zweedse wedstrijd’ de uitslag van het zomerserie-klassement

bekendgemaakt voor 18- en 9-holers.

De uitslagen:

18-holes        1. Ton van Blokland

2. Arie Pitlo

3. Henny Sewalt

9-holes        1. Elly Kievits

2. Anton Kievits

3. Angeline Buurman

Alle prijswinnaars ontvingen een waardebon

Voor het eerst was er een birdie-klassement over alle wedstrijden bijgehouden en er werd een kleurrijke keramieken vogel als eerste prijs uitgereikt aan 'Birdie-queen' Erna de Waard.

Afsluiting 2019

Mooie afsluiting van het jaar vormde de kerstwedstrijd over 9-holes op 19 december. Maar liefst veertig deelnemers - een ieder op eigen wijze feestelijk gekleed - genoten van een uitgebreid lunchbuffet en in een gezellige sfeer werd het golfseizoen van de senioren feestelijk uitgeluid.